Die letzte Endeckung des Jahres

Tommy Perman und Andrew Wasylyk made a wonderful album on Clay Pipe Music, and they will be my first interview partners in 2025. „Ash Grey And The Gull Glides On“ will be, simply said, a revelation for all friends of Cluster, Moebius & Roedelius with or without Eno, Boards of Canada, the moody side of experimental electronica, though it sounds different from all names mentioned, and never strolls along well troden paths. You can easily fall for this album full of surprises and sidesteps – the old playbook doesn‘t work here. A little wonder.

Einer schreibt, und so launig versuchen manche Kritiker zu umschreiben, was sie hören, mit Stichwörtern und Vergleichen, die allesamt ein wenig hinken und treffen zugleich. „Das eröffnende, gedämpfte, flatternde Climb Like A Floating Vapour beginnt fast wie Dub-Techno, bevor Saxophon und Klavier es in etwas verwandeln, das an eine moderne Soft Machine erinnert.“ Oder : „“Remain In Memory“Full Of Light ist ein sehr cooler Kontrabass-Groove. Das Stück, das sich um mehrere Mantras – „Hand zu Hand, Herz zu Herz“ – gruppiert, bewegt sich in einem Bereich zwischen den US-Post-Rockern Tortoise / Isotope 217 und Sun Ra’s Twin Stars Of Thence“.Ash Grey And The Gull Glides On“ ist im Nachhinein bei meinen zwanzig Lieblingsalben des Jahres gelandet.

Ein Kommentar

  • Clay Pipe HQ Info

    ‘Ash Grey And The Gull Glides On’ is the pair’s first collaborative album as a duo. The record is rooted in Perman’s ambient-acid-house grooves and multi-textural percussion built from sampling the knocks, clangs and creaks of Wasylyk’s upright piano. These are woven through a palette of drum machines, rolling transcendental piano motifs, fluttering synthesisers, saxophones swells and hymnal choral vocals.

    Approaching the meditative ten-song collection, Tommy posted Andrew three envelopes containing ‘Recording Instructions’, ‘Tempo Cards’ and ‘Chord Cards’. Nodding towards the Fluxus instructions of Yoko Ono’s Grapefruit and the environmental cues of Perman and Wasylyk’s collaboration on Sing the Gloaming (‘If it’s wet outside: 100bpm. If it’s dry outside: 70bpm’) the cards inspired exploration and improvisations which were then cut up and collaged.

Eine Antwort schreiben

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert