„Jazz im Deutschlandfunk“

(JazzFacts, Deutschlandfunk, September 5, incl. the talking voices of Søren Skov, Frode Haltli, Bill Frisell, Kit Downes, Florian Weber, Miles Okazaki, Johannes Ludwig – and Wayne Shorter‘s take on a beloved movie tune from the 80‘s, „The Edge Of The World“)on amazon prime: Zero Gravity – The life and times of Wayne Shorter in three parts. Thinktank and inspirations by Brian Whistler.



Søren Skov Orbit: Adrift (Frederiksberg)
Frisell / Cyrille / Downes: Breaking The Shell (Red Hook)
feature 1: Miles Okazaki: Miniature America (Karl Lippegaus) 
feature 2: Florian Weber: Imaginary Cycle (Niklas Wandt)
feature 3: Nano Brothers: Ascend Flowers (Odilo Clausnitzer)
Trygve Seim / Frode Haltli: Our Time (ECM)
Wayne Shorter Quartet: Celebration, Vol. 1 (Blue Note)

„Celebration, Vol. 1“  simmers and stews with creative possibilities. And hey, I even recognized Orbits! The lovely Edge of the World by film composer Arthur Rubinstein totally floored me. And following it,  Lotus was equally stunning. I didn’t hear anything in this rendition of She Moves Through the Fair that particularly reminded me of the original recording – the main theme is nonexistent, but it was a hell of a strong free group improvisation to end the record with. Perez is almost psychic here. He’s the glue that makes it really come together. He’s the net under the constantly transforming textures and sonic explorations. But of course, each player is integral in keeping the kinetic sound sculptures from collapsing. Brilliant stuff.“ (Brian Whistler).

Ein Dank auch an Ingo J. Biermann für die Bereitstellung seiner Gespräche mit Kit Downes und Bill Frisell. Zur Veröffentlichung wird sein kleiner „Film zum Album“ bei youtube zu sehen sein.

Des weiteren hatte ich das Glück, dass Jens Müller der Techniker bei dieser Produktion war. Man kann hören, wie wunderbar die Mischung aus Klang und Wort geworden ist. Und wir mussten beide schmunzeln, dass am Ende der Stunde Wayne Shorters „Edge of the World“ noch gute fünf Minuten zu hören war – der perfekte Ausklang einer Sendung, welche, in Form und Sequencing, einem „imaginary cycle“ nahekommt.

12 Kommentare

  • Olaf Westfeld

    „Nicht so gutes Album“… hört sich nicht so gut an, habe mir das Teil von Pauli Lyytinen schon vorbestellt
    Habe mir tatsächlich schon manches mal gewünscht, es würde jemand musizieren wenn ich in finnland am see sitze – und das scheint ja so ziemlich die idee hinter dem album zu sein – von daher wird mir das schon gefallen, hoffe ich.

  • flowworker

    Deepl Translation

    There is far too little to read about Søren Skov’s Oribit and their fantastic debut album ‘Adrift’ these days. Well, there are still a few days to go until the release. To put it bluntly (I’m going out on a limb here): this album is a minor sensation. These days, however, there is a lot to read about Wayne Shorter’s ‘Celebration, Vol. 1’. The music on the double album is as sublime as it is exciting, demanding undivided involvement with the music. John Fordham remarks in the Guardian: ‘At times, Celebration Volume 1 can seem more like a Buddhist meditation than a jazz album – yet it’s full of the enthralling purposefulness that was this foursome’s calling card.’ Two exceptional saxophone albums thus form the framework of this jazz lesson full of discoveries! In the case of Søren S, I can say: the record is on heavy rotation and, like Wayne’s work, will be one of my TOP 12 of the year (across all genres.) And please don’t miss the opportunity to treat yourself to the marvellous documentary ‘Zero Gravity’ about the saxophonist’s life (amazon prime).

  • Michael Engelbrecht

    Soren Skov Orbit’s Adrift feels like it fits right in while also extending the eclectic, adventurous fusion styles of Pekka Pohjola or Jan Garbarek, who similarly saw jazz as a means for reimagining other musical traditions: Ethiopian harmonies, Balkan melodies, Jamaican rhythms, Archie Shepp, Yusef Lateef and whatever else can filter the broken geometries of jazz through a silky folk noir . . .

    (Aquarium Drunkard)

  • flowworker

    Runde Sendung gestern. Bill Frisell und der gepielte Track hatten etwas von:

    Velvet Underground & The Doors treffen sich zum Jamming in der Kirche.

    Norbert

  • Olaf Westfeld

    Ja, ich meinte auch kurz Harmonien aus „The End“ zu hören.
    Und auch ansonsten kann ich mich nur anschließen: gute Sendung. Søren Skov Orbit 🔥

  • Olaf Westfeld

    Gestern Abend das Album gehört. Erste und zweite Seite. Top.
    (Wobei mir gestern die erste Seite etwas besser gefiel.)

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