An Acrobat‘s Heart
I met her back then in Munich (in the summer of 2000), and she told me, at one point, about sensitive moments in the production. Once, in the morning, she felt her energy waning, couldn’t make the appointment, everything was up in the air. Manfred Eicher carefully knocked at her door. Helpful words, encouragement. It ended well. Fortunately. By the way, she never got together with Brian Eno (they would have made an interesting pair in the studio), but once, early in the seventies, he lent her a wonderful pair of old horn loudspeakers, she fell in love with their sound and never gave them back.
In meinem Jahresrückblick tauchen ungewöhnlich viele Frauenstimmen auf, aus lang vergangener wie heutiger Zeit, Julia Holter, Laurie Anderson, Feliciá Atkinson, Jessica Pratt (you miss something between „Twin Peaks“ and „deep, deep mood music“ if you miss Jessica‘s „Here In The Pitch“), Beth Gibbons, Joni Mitchell, Anne Briggs, Annette Peacock. All diese Alben haben für mich etwas Unwiderstehliches, und ich kann nie anders, als sie am Stück zu hören. Vor Tagen lauschte ich wieder einmal Laurie Andersons „Hörspiel“ über den letzten Flug von Amelia Earhart, und war so gefangen von ihrem stimmlichen Vortrag, dass ich Raum und Zeit um mich vergass, in ihrer alten Klapperkiste, auf ihrer allerletzten Reise.
Und am Tag darauf kam Annettes letztes Songalbum bei mir an, das im Jahr 2000 entstand. Erstmals nun als Schallplatte, genauer gesagt, als Doppelalbum, in der ECM-Reihe „Luminessence“. Makellose Pressung, exzellenter Sound (was ja nun keine Überraschung ist). Neben ihrem Gesang ist Annette am Piano zu hören, allein das Cicada String Quartet begleitet sie. Jan Erik Kongshaug sitzt am Mischpult, und Manfred Eicher ist der Produzent im Rainbow Studio. (Those were the days.)
Einst, in ihren jungen Jahren, war sie eine so eigensinnige wie sinnliche Erscheinung. Viele Männer hielten Hof, Timothy Leary war einer von ihnen. Obwohl mir ihre skurrile „Annette Peacock Paul Bley Synthesizer Show“ als Album stets ein Rätsel blieb, das vielleicht nur Konrad Heidkamp und das Liebespaar Bley – Peacock entschlüsseln konnten, waren ihre Soloalben durchweg wagemutige, auf seltsame Art zugängliche, wundervolle, ja, genau, wundervolle Trips, die nie einem einzigen Stil treu blieben und brisantes Fremdgehen betrieben zwischen Funk und Free Jazz, Blues und Elektronik, Avantgarde, Rock und ganz und gar unklassischem Songwriting.
Wie betörend ihre Kompositionen sein konnten, brachte Paul Bley etwa auf „Open, To Love“ zu Gehör, allein am Klavier. Jahrzehnte später Marylin Crispell mit „Nothing Ever Was, Anyway – Music of Annette Peacock“. Für das kammermusikalische Szenario von „An Acrobat‘s Heart“ (mit einem Hauch von Folk, den ich nie ding- und ortfest machen kann), gab es einmal mehr keinen Vorläufer unter ihren eigenen Alben, und unter anderen sowieso nicht. Klappt man das Gatefold-Cover auf, finden sich die lyrics, die wider allen Mainstream-Empfindsamkeiten, Liebesdingen und Erinnerungen auf den Grund und Abgrund gehen – die Bilder der Worte so elementar, so klar, und doch kaum zu fassen. Fragile Sphären, unzerbrechlich!
Ich traf sie damals in München, und sie erzählte da auch von sensiblen Momenten der Produktion. Einmal, morgens spürte sie ihre Energie schwinden, konnte den Termin nicht wahnehmen, alles hing in der Luft. Es nahm ein gutes Ende. Zum Glück. „An Acrobat’s Heart“. Mit Brian Eno ist sie übrigens nie zusammengekommen (das wäre auch ein interessantes Paar im Studio gewesen – die „Annette Peacock Brian Eno Synthesizer Show“ hätte ich zu gerne erlebt), aber einmal, früh in den Siebzigern, lieh er ihr ein wunderbares Paar alter Hornlautsprecher, sie verliebte sich in ihren Sound, und rückte sie nie wieder raus.
(monthly revelations, „Archive“, January 2025)
6 Kommentare
Michael Engelbrecht
Nicht bei jedem Leser dieses Textes ist im letzten Absatz „An Acrobat’s Heart“ optisch deutlich hervorgehoben. Klicke darauf, und entdecke einen kleinen sehenswerten „Mini-Film“ über die Osloer Produktion.
Our old friend Rosato (from the golden Mana days) is a huge admirer of her album „The Perfect Release“.
Norbert Ennen
Mein Favorit ist „I’m The One“.
Jan Bang
Hello Michael,
Listening to „Camille“ by Annette Peacock from „An Acrobat´s Heart as I´m writing to you. What a beautiful and original recording this is. Picturing Jan Erik clearly in front of me at this very moment. He was such a nice and gentle person that contributed to so many wonderful recordings. A gentleman with acute ears and a big heart, always welcoming musicians into his wonderful Rainbow studio. And the Cikada quartet sits just perfect for this piece. Like the sound of leafs falling off a tree.
JB
Michael
The whole album floats through my ears without a moment of boredom … terrific!
The way she handles words, deeply touching.
I once met Jan Erik for a portrait … very nice guy… though a power spot of history, the room seemed strangely cold, old green plants, forgotten cups… all the magic well hidden 🙂
Michael Engelbrecht
Jan!
I’ve actually only been to Oslo once and stayed in the hotel where ECM artists often stay. At least in the past. In my memory it was in pre-Christmas time, two or three years before Annette Peacock was there in the Rainbow Studio for the production of ‘An Acrobat’s Heart’.
Produced by Manfred Eicher. Engineer: Jan Erik Kongshaug. How often did we read these lines.
Funny enough, it was the CEO of Act Records, Siggi Loch, whose company payed for my trip with two nights, cause I had the opportunity to make an inteview with Jan Erik for an hour-long radio portrait.
Now, he thought I would mainly be talking about Jan Erik‘s guitar playing and his one and only album freshly released on the Act label. Seriously, it was a quite amateurish work of someone admiring Pat Metheny, so I only used a piece of it as a nice opener… but what a nice chao he was, I agree.
I did what I always do on radio: following the sounds I love. So we talked about „the ECM sound“, the special thing with reverb, thrilling moments during recording sessions etc.
Well, Mr. Loch went furious when he heard my portrait, and phoned Michael Naura, the legendary jazz master of NDR, Hamburg, CEO of the jazz department.
He complained about me. Heavily. If my memory isn‘t wrong-footed, he even suggested me to get fired in the first place.
That was funny.
Years later, Annette Peacock was there. For an album That I count aming her best. Along with „I’m The One“ or „The Perfect Release“, for example.
I loved the record from the first moment onwards, but now I haven‘t heard it for years and years.
When I got the double vinyl reissue from the ECM series „Luminessence“, I started listening again, and was haunted as before. I mean, really haunted.
I hesitate to use this word because I have a huge admiration for mistakes, accidents, faulure, chance – imperfection in general.
But: „An Acrobat‘s Heart“ is a PERFECT album.
All its imperfections
– whatever they are –
add to its perfection.
When I was in Oslo, in the afternoon, I left the hotel and looked for a bakery. When I saw one, Jan Garbarek came out of it with his wife. I smiled. With the one long interview in mind we did years ago I didn‘t want to interrupt privacy with small talk. Just enjoyed that fleeting moment. Good.
In the evening Misha Alperin came to my hotel room, and we did a long conversation about everything and nothing, and his criminally underrated piano solo album „At Home“.
Afterwards the snow came
And I sat in central Oslo,
in a very expensive fish resaurant.
I saw children playing in the snow.
In the dark,
And I read a music review in „Aftenposten“
with the impression I could understand
all the sentences. Interesting, 🥁
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