“Latchi drom“ – an introduction to a parallel reading experience

„Late in the first half of Ravi Shankar‘s first New York recital on a 2 February 1957 at Town Hall, Dick Bock fell asleep. Shankar‘s brilliance that evening inspired critics to compare him to Western critical masters and jazz greats, but Indian‘s music immense impact on the West can be traced directly back to Bock‘s doze.

Richard Bock was an early iteration of the West Coast hipster, a hash-smoking bebop buff who had started the Pacific Jazz label a few years earlier to record Gerry Mulligan‘s new quartet with Chet Baker. He was in New York that week, to meet George Avakian, the head of jazz at Columbia Records, hoping to talk him into becoming a partner; together, Bock felt, they could dominate the expanding jazz market. When Avakian went to check out the sitar master Yehudi Menuhin was raving about, Bock tagged along.

With about a third of the seats filled, the concert was a commercial flop, but the audience was enthusiastic and Avakian so intrigued by the parallels to jazz that he offered Shankar a deal to make an album for Columbia. [that was 15 years ahead of me, buying a Ravi Shankar album appeared on the Beatles’ Apple Record label; Anm. v. Michael Engelbrecht, see cover photo] It was Bock, though, who would be the key to Ravi‘s international future. Had he dropped out of boredom? Not at all; Indian music, he explained, „put the listener ina relaxed mood and calm state of mind, which carries him into an area of serenity“. Bock may have then lacked the sixties vocabulary, but he responded as millions would a decade later; he had „tripped out“ on Indian classical music.“

[Any doubts about tripping out? Then listen, and be one of the millions, HERE!] This is the beginning of chapter 4 (pages 282 – 382) and what you‘ve read by now is close to 1/900 of Joe Boyd‘s „And The Rhythm Will Remain – a journey through global music. And as all chapter work independantly from one another, we choose chapter 4 as the content of our fabulous next parallel reading adventure.

Who apart from Brian W. , Michael E. and Olaf W. (just agreed!) will join the reading crew…. those who join the circle will, amongst else, see what the music of Ricardo Baliardo and a Romafest in Paris have to do with Bob Dylan‘s „One more cup of coffee“but, then again, who needs an appetizer for a book written by the man who gave „White Bicycles“ to the world?

The parallel reading takes place between November 2 and November 23. Four weeks. Every participant has to answer four questions every week (as short or as long as he or she wants them to be). The questions are always the same, and the hundred pages will be read in, well, 4 parts.

  1. What did really take you by surprise! (Name one, two, or three „wow“-factors!)
  2. How do you experience to listen to an album you can choose freely from the pages you‘ve been reading?
  3. What is an interesting connection you haven‘t been conscious about before?
  4. How do you respond to Joe Boyd‘s writing (content / style, whatever)?

5 Kommentare

  • flowworker

    „Das Buch ist nicht wirklich eine „Geschichte der Weltmusik“ – es gibt nicht vor, eine zu sein, und offen gesagt wäre es ziemlich verrückt, ein solches Projekt zu versuchen und es in einem Band zusammenzufassen. Nein, dieses Buch ist eigentlich viel interessanter als das. Und das liegt an Boyds Gabe, eine gute Geschichte zu erzählen, an seinen persönlichen Erfahrungen und seiner Beteiligung an vielem, was hier dokumentiert ist, und an seinen überzeugend vorgetragenen Vorbehalten gegenüber dem modernen Musikmachen.

    Auch wenn seine Schilderung, wie er 1965 als Bühnenmanager beim Newport Folk Festival „im Auge des Orkans“ stand und versuchte, die damalige Folk-Aristokratie zu beschwichtigen, während Bob Dylan sein kurzes, aber bahnbrechendes elektrisches Set spielte, durch nichts zu übertreffen ist (siehe Boyds Memoiren White Bicycles aus den 60ern), Joe Boyds Geschichte, wie er Mitte der 80er Jahre auf einer Party in London neben Paul Simon saß, während dieser ihm eine Kassette mit Backing-Tracks vorspielte und praktisch das gesamte Album Graceland darüber sang, kommt ihm beeindruckend nahe. Und dies ist nur eine von zahlreichen amüsanten und aufschlussreichen Anekdoten, in denen der Autor zu Wort kommt, die das Buch, das zwangsläufig wissenschaftlich (aber ganz und gar nicht akademisch) ist und eine äußerst beeindruckende Untersuchung von Schlüsselmusik aus der ganzen Welt darstellt, die die populäre Musik fast überall befruchtet, beeinflusst und beeinflusst hat, verschönern und in den Mittelpunkt stellen.

    Das Buch ist ein musikalisches Abenteuer und eine Ausbildung, die sich über Jahrzehnte erstreckt. Jedes Kapitel befasst sich mit einer bestimmten traditionellen musikalischen Brutstätte in der Welt – zufälligerweise fast alle sozial und politisch instabilen Länder – und verwebt die oft korrupte und repressive politische und soziale Geschichte mit der Entwicklung der Musik in diesen Ländern; eine feierliche Musik des Trotzes und der unbändigen Vitalität, die untrennbar mit dem Kampf für soziale Gerechtigkeit verbunden ist. Da alle wichtigen Akteure porträtiert und in einen Kontext gestellt werden, wird der Fokus auf die besonderen Künstler und Platten gelenkt, die den größten Einfluss auf die westliche, englischsprachige Kultur gehabt haben.“

    Soweit Andy Childs in NPR zu dem Buch von Joe Boyd. Und zu unserem Kapitel 4, LATCHI DROM, merkt er an (und ich weise darauf hin, dass dieses Kapitei noch hundertmal interessanter und fesselnder ist als das folgende Zitat. Denn dieses buch ist tatsächlich voller „wow“-Erlebnisse:

    „Ein interessanter Teil der britischen und amerikanischen Pop- und Rockmusik der 60er Jahre stand unter dem Einfluss indischer Musik, vor allem die der Beatles und der Byrds, aber auch eine von Boyds Entdeckungen, die Incredible String Band, war ähnlich verlockend, und dieses Kapitel ist besonders breit gefächert und umfasst die Musik von Ravi Shankar, John Coltrane, LaMonte Young, Terry Riley und Nazakat & Salamat Ali (die Boyd produzierte).“

  • flowworker

    In case there will be four readers or more, there will be prize for one of us except me that will literally blow you away….

    A collection of five (!!!) records (vinyl or cd, the winner’s choice) that is loosely, but not too loosely, related to Joe Boyd’s chapter 4 … and, if my connection delivers, but this is not guaranteed, a signed copy of the book.

    Your investment: buy a book that will be a reward in itself (the e book costs half of the price) … and write four litle texts within four weeks ….

    End of looking for „parallel readers“ is October 15. on October 16 everyone gets a detailed description of everything he or she should know… die Spielregeln, sozusagen…

  • flowworker

    Dear Brian W.

    I chose chapter 4 because you definitely have a knack for Indian classical music and its reverberations in the West, though chapter 4 reaches far beyond the East West dialogue. Hope it is okay for you….

    I did not choose Boyd’s Jamaican chapter… that would’ve been a bit too much „from my world“.

    It is true to say that within my endlessly limited days on this planet, I am equally grateful to the depth of lessons of the heart I „learned“ from Reggae as I am from those ones by Gustav Mahler’s symphonies…

    And I am still stunning about my love for Reggae in spite of the myths of Rastafari that have their merits from a pount of view of community, bit otherwise are quite bonkers. And in spite of the fact I haven‘t been in Jamaica since eternities😂

    Postscriotum for everyone and Norbert, old entry from Manafonistas… preaching to the converted😉:

    A list of 20 and more irresistible, mindblowing Reggae- and Dub-Classics, cherished, buried, whatever…

    1) Dadawah: Peace and Love / 2) Bob Marley and the Wailers: Catch A Fire / 3) Congos: Heart of the Congos / 4) Lee Perry: Super Ape & Arkology /5) Cedric Im Brook: The King of Saba / 6) Burning Spear: Marcus Garvey & Garvey’s Ghost / 7) Linton Kwesi Johnson: Bass Culture / 8) Mabrak: Jigsaw / 9) Culture: Two Seventh Clash /10) Bim Sherman: Across The Red Sea / 11) Count Ossie and The Mystic Revelation of Rastafari: Tales of Mozambique / 12) Rhythm & Sound w/ Tikiman: Showcase / 13) The Abyssinians: Satta Massagana / 14) Bob Marley: Exodus / 15) Joe Higgs: Life of Contradiction / 16) Bobby Kalphat: Zion Hill / 17) Jimmy Cliff: The Harder They Come / 18) V.A.: Trojan Nyabhingi Box Set / 19) V.A.: 100 % Dynamite (Studio One) / 20) Peter Tosh: Equal Rights

    I would like to add these 2024 reissues:

    Ank Anum: Song of the Motherland
    Linwal Thompson: Ride On Dreadlocks 1975-77
    Phil Pratt: Star Wars Dub (nonsencical title, but killer dub)

  • Michael

    I have a clear memory about Shankar’s album IN CONCERT 1972… even on my simple Dual Telefunken HIFI in teenager days, the music, great as it was musically, was a fantastic SOUNDING album….😉🥁

  • Richard Williams

    Ich bin immer noch dabei, mich durch das Buch zu arbeiten, was eine Weile dauern wird, auch wenn Boyd in dem leichten, flüssigen, aufgeschlossenen, anekdotischen Stil schreibt, den man von White Bicycles kennt, dem relativ schmalen Buch über seine Abenteuer im Underground der 60er Jahre, das 2005 mit berechtigtem Beifall veröffentlicht wurde.

    So umfangreich sein neues Werk auch erscheinen mag, es lohnt sich, es mit voller Aufmerksamkeit zu lesen, damit man nicht irgendeine wichtige soziokulturelle Verbindung oder wertvolle Informationen über die Rollen verpasst, die zum Beispiel der ghanaische Schlagzeuger Tony Allen, der sudanesische Oud-Spieler Abdel Aziz El Mubarak, Rodney Neyra vom Tropicana-Nachtclub in Havanna oder der Ballett-Impresario Sergei Diaghilev spielten.

    (Ich wusste zum Beispiel nicht, dass laut Boyd die Namen Samba, Rumba, Mambo, Tango und Cha-Cha alle ihre Wurzeln im Ki-Kongo haben, einer der Sprachen des Kongo-Volkes, das in der heutigen Republik Kongo, der Demokratischen Republik Kongo, Angola und Gabun lebt).

    Boyds beneidenswertes Geschick besteht darin, dem Leser ein erstaunliches Maß an historischen Details zu vermitteln, während er seine Recherchen auf die leichte Schulter nimmt und die Erzählung mit genau der richtigen Würze seiner eigenen Ansichten belebt.

    Übersetzt mit DeepL.com (kostenlose Version)

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