„Delights of My Life“ – meine Jazzauslese 2024 (for Brian W.)
A few weeks ago, I laid back and listened to the wonderful bass solo album „Landloper“ by Arild Andersen. One of these albums that better work in darkness. I listen to Arild’s bass since I discovered ECM with Jan Garbarek‘s album SART. By the time John Lennon‘s „Imagine“ blocked my record player. He never stopped surprising me, being good company at least. („Landloper“ ends with an irresistible mélange of the two classics ‘song for che’ and ‘lonely woman’). I somehow never ever even heard about his 1981 album „Lifelines“. By chance, this summer, I stumbled on it. Via Discogs, I got a near mint vinyl copy. Awesome. Paul Motian on drums, Kenny Wheeler on trumpet, and a fabulous pianist with his only appearance ever on ECM. One of the titles: „Landloper“.
01. Shabaka: Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace
02. Fred Hersch: Silent. Listening
03. Anna Butterss: Mighty Vertebrate
04. Jeff Parker ETA IVtet: The Way Out Of Easy
05. Jakob Bro: Taking Turns (my radio review: HERE)
06. Nala Sinephro: Endlessness
07. Kalma / Chiu / Honer: The Closest Thing To Silence
08. Eric Chenaux: Delights Of My Life
09. Sidsel Endresen: Punkt Live Remixes, Vol.2
10. Wayne Shorter: Celebration
11. Charles Lloyd: The Sky Will Be There Tomorrow
12. Arild Andersen: Landloper
13. Aaron Parks: Little Big III
14. Vijay Iyer: Compassion
15. Cyrille / Frisell / Downes: Breaking The Shell
16. Søren Skov Orbit: Adrift
17. Nik Bärtsch‘s Ronin: Spin
18. Arroj Aftab: Night Reign
19. The Messthetics and James Brandon-Lewis
20. Patricia Brennan: Breaking Stretch
„In year of bounty in jazz, identifying the best new jazz of 2024 meant finding the recordings that took my breath away and built atop or extended the tradition. Each of these recordings, to my ears, is bracing, beautiful, and new, suggesting the many ways the art form remains important and joyful.“ (These are the words of Will Layman in „Popmatters“, but I can easily make them my own. We even share some records on our lists, five exactly.)
3 Kommentare
Michael Engelbrecht
Dieser Rückblick auf das Jazzjahr ist, ausser einem kleinen Gefallen für zwei Hörer, ein kleines Ritual, eine Sammlung im doppelten Sinne. Es war meine letzte reine Jazzsendung in einem „Magazinformat“, also mit wechselnden Themen der improvisierten Musik. Die Klanghorizonte sind ja ungebunden und free-style.
Die Necks tauchen hier nicht auf, weil Bleed für mich keine Jazzplatte ist, sonder „contemporary classical ambient meditation music“😉 …
P.S. kleine Beiträge wie der zu Jakob Bros wunderbarem Album Taking Turns, werde ich aber hier und da gerne auch 2026 noch reinschmuggeln😉
Anonymous
Meine Frau hat mich vor kurzem dabei „erwischt“ wie ich zu den Messthetics wild in der Küche rumhüpfte. Ich hatte sie so laut gedreht, dass ich gar nicht bemerkt hatte, wie sie ins Haus gekommen ist… Mich packt diese Musik total, auch (oder vielleicht gerade weil) die Band so straight spielt und James Brandon Lewis auf unnötige Jazzattitüde verzichtet
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