„From Strawberry Hotel to Keel Road (and the jukeboxes in between)“
„Wo der Geier gleitet, absteigend
Auf einer Asphaltautobahn, die sich
Durch Bibliotheken und Museen, Galaxien und Sterne
Die windigen Hallen der Freundschaft hinunter
Zu der Rose, die von der Peitsche gestutzt wird
Das Motel der verlorenen Gefährten
Wartet mit beheiztem Pool, beheizter Bar“
There will come, in October and November, some promising albums (possibly mixing up the places 2 to 10 in Olaf’s and my „Nikolausliste“:)), and this is the cover of one of them, „Strawberry Hotel“. Underworld‘s last effort, „Drift“, was an artistic success all the way through (in my ears), the short version and especially the long epic edition. It was music to sink in, and as i was never much into techno (except some of it I preferred to listen to while sitting, not raving. I even danced to „Drift“ in my electric cave, and normally only dance here when listening to Marc Bolan‘s best song).
I had my Underworld days long after their early milestones (two of them were classics, „Beaucoup Fish“ not that strong). Later came the „Barbara“ album that didn‘t impress me too much, but „Drift“ was and is killer, always only a look and a dance and a deep listen away. I love to listen to „Drift“ in the dark, with the mini-movies or without. I love the way Karl Hyde let his lyrics and diary notes enter the tracks. His way of delivering words. Now one of the songs you can listen to HERE from the forthcoming album, reminds me of his first collaboration with Eno (my interview is HERE, and now ten years old), and i could imagine Brian‘s voice from 2014 joining Karl‘s verses, but that‘s just my imagination running away with me. (You know this classic? Who doesn‘t. When I heard it in the radio back in 1971 for the first time, I was literally floored. Buyed the single. Played it again and again. Til I was inside. Time capsules. Like THIS one.
Back to Underworld. I just have preordered this double album in vinyl, in a rush with the moving pictures Brian, The Whistler, recently wrote about, „Music For Black Pigeons“. A gift now for soul mates. A propos Jakob Bro who is a central figure in that documentary : i will see the Danish guitarero on one of his concerts in December, it may be December 04 at the Domicil in Dortmund, or at a festival in Palma de Mallorca three days later. At his side Arve Henriksen and Jorge Rossy. Speaking of Bro, immediately brings to mind his fantastic 2023 live album with Mikkelborg and Mazur (now available on vinyl, too), the nothing less than awesome debut of the Danish Søren Skov Orbit (Olaf, Norbert and me now are close to open up an internarional fanclub).
Seriously, I had the fantasy of a three record box of SSO and sent Manfred Eicher a message to keep an ear on this heavenly music corporation. Now my story with telling Manfred about artists he should work with, is (over the decades) thankfully very short – and reads itself like this: The Necks, Tigran Hamasyan, Thomas Köner, and SSO. And now, the icing – and the strawberry – on the cake: another Danish record you may fall in love with: „Keel Road“. Take your time listnening to this: „Once A Shoemaker“. And, speaking of ECM, „Keel Road“, and a somewhat older album (with the Cicada String Quartet, and the voice of Annette), „An Acrobat‘s Heart“, will get their vinyl appearance a few weeks from now, in September and October.
4 Kommentare
Michael Engelbrecht
Press information: Das neue Album des Danish String Quartets ist eine „musikalische Spurensuche über die Nordsee, eine Reise durch die Klänge der traditionellen Musik Nordeuropas, die uns von Dänemark und Norwegen zu den Färöer-Inseln und nach Irland und England führt.“ Keel Road folgt auf Last Leaf, das gefeierte Danish-String-Quartet-Album aus dem Jahr 2017, das von NPR zum „Classical Album of the Year“ und von Publikationen wie der New York Times und dem Gramophone Magazin zum „Best of the Year“ gewählt wurde. Keel Road unterstreicht die Auffassung der Gruppe, dass „Volksweisen nicht nur ein Teil unseres Repertoires, sondern ein wichtiges Element unserer Identität als Musiker sind.“ Subtil in den Fluss der Einspielung integriert sind neben traditionellen Stücken auch Eigenkompositionen von Rune Tonsgaard Sørensen und Fredrik Schøyen Sjölin sowie bestechende Arrangements der Musiker von vier Kompositionen Turlough O’Carolans, dem legendären Harfenisten aus dem irischen County Meath. Das Programm beleuchtet sowohl musikalische Verwandtschaften als auch deren subtile Unterschiede, denn obgleich Folkmusik „lokale Traditionen und lokale Geschichten repräsentiert, ist sie gleichzeitig auch die Musik von überall und jedem“. Keel Road wurde im November 2022 im Village Recording Studio in Kopenhagen aufgenommen und im März 2024 in den Bavaria Musikstudios in München gemischt.
Olaf Westfeld
„Drift“ wollte ich mir damals kaufen, das Doppelalbum ist auch noch erhältlich – wahrscheinlich ist die Neue dann deutlich teurer.
Ansonsten: ne kleine und feine Radiosendung, der Post hier. Und durch Zufall bin ich heute Vormittag noch auf weitere interessante Neuerscheinung gestoßen, Craven Faults, Avishai Cohen… und das Necks Album kenne ich natürlich auch noch nicht.
Michael Engelbrecht
Kommen auch noch Arild Andersen und Thomas Stronen dazu… die Herbstsaison!
Olaf Westfeld
Ein Underworld Album könnte ich mir alleine wegen des Covers kaufen; das oben gefällt mir, Drift finde ich noch besser (Hundecontent geht bei mir ja immer).